דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בניית מוטיבציה - שילוב מטרות אישיות עם מטרות הארגון 

מאת    [ 13/12/2010 ]

מילים במאמר: 610   [ נצפה 3823 פעמים ]

אימון אישי למנהלים, אימון עסקי עוסקים בהרחבה במטרות ובהנעת עובדים במוטיבציה גבוהה. קיימות מטרות הארגון, מטרות אישיות של מנהלים בארגון ומטרות אישיות של עובדים בארגון, אותם עובדים שאנו רוצים להפעיל במוטיבציה גבוהה. המאמר מתרכז בקשר שבין מטרות לבין מוטיבציה.

 מהי בעצם מוטיבציה? מה בין צורך לרצון?

מוטיבציה הינה "נכונות להשקיע מאמץ ולהתמיד בכך לאורך זמן על מנת לקדם מטרה מוגדרת". "נכונות" יכולה אמנם לנבוע מצורך/הכרח, אבל ללא ספק, כאשר המוטיבציה נובעת מרצון היא גבוהה יותר, מבטאת רמת מחויבות גבוהה יותר ומחזיקה מעמד לפרק זמן ארוך יותר. מי שמשקיע מאמץ מתוך רצון נותן את הכול, מפיק מעצמו את המקסימום ויכול להתמיד לאורך זמן .

צורך/הכרח הוא משהו שנרגיש רע בהיעדרו ואם זאת, כשנשיג אותו נגלה שאין בו די כדי לגרום לנו להרגיש טוב, הוא לא "ממלא" אותנו. רצון ותשוקה קשורים בדרך כלל לדברים שגורמים להרגיש טוב. ההבדל בין צורך ורצון הוא ההבדל העצום בין "לא רע" לממש טוב.

מתי אנשים פועלים במוטיבציה גבוהה?

גורמים רבים משפיעים על רמת המוטיבציה, הפעם אתמקד בשילוב של שניים מהחשובים ביותר: 1) הערכה עצמית (סובייקטיבית כמובן) של היכולת לבצע את המשימה. מי שאינו מאמין ביכולתו לבצע יפעל ללא מוטיבציה גבוהה. המשימה אינה חייבת להיות קלה לביצוע, להיפך- הממריץ הטוב ביותר הוא משימה מאתגרת, קשה, ועם זאת אפשרית. 2) ההרגשה (שוב, הסובייקטיבית) של האדם שהפעילות מקדמת אותו בטווח הארוך להשגת רצונות/מטרות אישיים.

מה תורמת מוטיבציה גבוהה?

יתרונות רבים לעבודה מתוך מוטיבציה גבוהה, לאדם ולסביבה, נציין מספר דוגמאות: 1) במבחן התוצאה והתפוקה, אדם שפועל מתוך מוטיבציה גבוהה, בעיקר מוטיבציה הנובעת מרצון, מפיק תוצרת גבוהה בהרבה מזו  שהיה מייצר אילו פעל ללא מוטיבציה. 2) מאחר ומוטיבציה גבוהה גם מכוונת להגשמת הרצונות שעושים לנו טוב וגם יעילה יותר בהשגת תוצאות - היא תורמת לכך שטוב לנו יותר ומעלה את שביעות הרצון שלנו. 3) אדם שטוב לו והוא שבע רצון הוא אדם שקל יותר לסביבה לעבוד (ולחיות ולתקשר) איתו.

אין ספק שגם הארגון וגם העובדים יוצאים נשכרים במצב בו המוטיבציה גבוהה. התפוקה עולה, האווירה טובה יותר, שביעות הרצון של כולם משתפרת ועוד. ארגון שירתום את עובדיו לפעול מתוך מוטיבציה גבוהה יפיק מהם הרבה יותר, עובדים שיפעלו מתוך מוטיבציה גבוהה יתקדמו יותר ו...לא פחות חשוב, ייהנו יותר.

זה כל כך טוב ויעיל - אז איפה הבעיה ?

קיימת אפשרות למלכוד. עובדים יפעלו במוטיבציה גבוהה, מוטיבציה של רצון, כאשר הם ירגישו שהפעילות מקדמת אותם אישית- לטווח הקצר ובעיקר לטווח הארוך. הארגון לעומת זאת, פועל מתוך אינטרסים שונים ומצפה מהעובדים לפעול לקידום היעדים והמטרות של הארגון. עלול להיווצר מצב של ניגוד אינטרסים בין מטרות הארגון לבין המטרות האישיות של העובדים, מצב בו ההתמקדות במטרות הארגון משאירה את העובדים ללא תועלת אישית משמעותית וגורמת לירידה במוטיבציה.

איך מגשרים על הפערים?

חשוב לציין שאמנם למנהלים יש חלק נכבד בתהליך יצירת המוטיבציה אבל במקרים רבים גם העובדים יכולים ל"דאוג לעצמם". עובדים שמודעים לרצונותיהם וליכולותיהם (מודעות שאינה מובנת מאליו כלל ועיקר( יכולים בצורה אסרטיבית להשתלב במשימות הארגון באופן שמקדם אותם אישית.

הפתרונות נמצאים בשני מישורים שמשלימים זה את זה:

1.      המשימות המוטלות על העובד - על מנת להשיג את יעדי הארגון יש לבצע משימות רבות. כאשר הארגון, מנהליו ועובדיו מכירים גם את המשימות וגם את רצונות/יכולות העובדים, אפשר להתאים (לא תמיד ב 100% אבל לעיתים קרובות בהצלחה רבה) בין המשימות להצלחות.

2.      האופן בו מתאפשר לאדם לבצע את המשימות המוטלות עליו - לא תמיד מתאפשר למנהלים להטיל על כל עובד ועובד משימות שמקדמות אותו אישית. ועם זאת, אופי העבודה יכול להוות תמריץ משמעותי ביותר. אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא כמובן האצלת סמכויות שמאפשרת לעובדים, ללא קשר למהות המשימה, לפתח את היכולות לעבוד באופן עצמאי, פיתוח שרבים רואים בו התקדמות חשובה ומטרה אישית בפני עצמה שמייצרת מוטיבציה.

יוסי וילנסקי - מאמן אישי מוסמך, בעל ניסיון עשיר בעבודה עם אנשים - כמנהל בכיר, כמאמן אישי, כמנחה וכמדריך. אימון אישי בונה  - מודל יעיל ואפקטיבי לאימון אישי המשלב טיפול בבעיות דחופות עם בנייה של יכולות אישיות/חברתיות לטווח ארוך. אימון אישי למנהלים בכל הדרגים, אימון עסקי, אימון אישי לקריירה והכנה לראיונות עבודה. מתמחה בתקשורת בין אישית וקבלת/בצוע החלטות.  www.yossivilenski.co.il טלפון: 052-6968695  מתגורר בכפר סבא  ופועל בעיקר באזור השרון.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב